FAQ

We hebben hieronder een aantal veelgestelde vragen gebundeld. Vind je geen antwoord op uw vraag, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Zijn er bepaalde voorwaarden om te mogen beginnen met werkplekleren?
De student moest geslaagd zijn voor het voortraject werkplekleren. Dit bestaat uit het vak Professional Skills 1 waar de student onder andere leert reflecteren over het eigen fuctioneren, werken in team, omgaan met feedback en andere soft skills. Naast dit vak moet de student ook slagen voor de taaltoets of taalcoaching volgen. Indien de student hier niet aan voldoet, wordt het werkplekleren uitgesteld.

Wat bij ziekte van de student?
Bij ziekte verwittigt de student ’s morgens telefonisch de werkplek. Er wordt eveneens een mail gestuurd naar de werkplekmentor met de VIVES-begeleider in cc.
Dagen werkplekleren die wegvallen door ziekte moeten ingehaald worden (tenzij langdurige afwezigheid, dan wordt er overleg met de werkplekbegeleider van Vives). Wanneer deze dag(en) gepland worden, dient in overleg met de werkplek te gebeuren. De student past dit eveneens aan in het aanwezigheidsoverzicht.
Onwettige afwezigheid (VIVES en werkplek worden niet tijdig verwittigd) leidt onmiddellijk tot een evaluatie van minder dan de helft van de punten.

Mag de student aan werkplekleren doen in het weekend of een feestdag of moet de kalender steeds opgevolgd worden?
Er mag in onderling overleg afgeweken worden van onze kalender. Dit wordt steeds door de student aangepast in het aanwezigheidsoverzicht.

Prestaties op zondag of feestdag tellen NIET als dubbele prestaties, maar vervangen een andere dag werkplekleren.

Hoeveel uren per dag gaat de werkplekstudent aan de slag?
De student volgt de regeling van een voltijdse medewerker in het bedrijf, ook wat de pauzes betreft. Een volledige dag werkplekleren is minimaal 7u. Komt de student bijvoorbeeld enkel ’s avonds 4 uurtjes helpen op een event, dan telt dit mee voor een halve dag.

Gebruik van smartphone en social media?
De student gebruikt geen eigen telefoon en sociale media tijdens het werkplekleren tenzij dit in het kader van zijn taken is. Bovendien worden geen berichten, afbeeldingen, tweets, … geplaatst op eigen social media zonder toestemming van de werkplek.

Kosten
De student kan geen vergoeding vragen voor gemaakte kosten als maaltijden, kledij, parking, telefoon…
De kosten gemaakt in opdracht van de werkplek om bijvoorbeeld met eigen vervoer goederen op te halen, klanten te bedienen… worden integraal aan de student terugbetaald door de werkplek. Maak hierover op voorhand goede afspraken.

Verzekeringen
Alle informatie rond de verzekering staat vermeld in het stagecontract.
De student neemt zo snel mogelijk contact op met school of de stagecoördinator indien er een ernstig incident is.

Software
De studenten hebben voor hun vakken Grafische Vormgeving een licentie gekocht voor het Adobe-pakket. Dit verloopt echter na een jaar. Indien de taken op de werkplek het vereisen dat deze licentie verlengd wordt, dan komt de werkplek tussen voor de gemaakte kosten (aantrekkelijk studententarief). Deze regeling geldt ook voor andere betalende pakketten zoals bv. Canva Pro.